רשות התחרות

קישורים מהירים

התחבורה השיתופית

החזון: שוק שכל צורות התחבורה השיתופית מתקיימות לצד מוניות מסורתיות

 

הממונה על הגבלים עסקיים, מיכל הלפרין, הופיעה ב-28 בנובמבר 2016 בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשותו של ח"כ אורי מקלב.

"המצב של התחבורה הציבורית בישראל הוא בכי רע, והשימוש בתחבורה ציבורית ביחס לאוכלוסיה הולך וקטן, השימוש ברכב פרטי הולך וגבר. הפיתוחים הטכנולוגיים כיום מאפשרים לנו לפתח מנגנוני תחבורה גמישים, מודרניים, שמאפשרים מגוון רחב יותר של שירותים. למדינת ישראל אין את הפריבילגיה להדוף את הפתרונות הטכנולוגיים האלו החוצה. המצב בכבישים הוא כ"כ רע שאנחנו חייבים לחבק בזרועות פתוחות כל פתרון של תחבורה שמונח לפתחנו.

המשותף לכל סוגי התחבורה השיתופית היא פלטפורמה טכנולוגית שיוצרת קישור יעיל בין נהגים לבין נוסעים. על רקע זה, כמובן שחובה עלינו לבחון האם האסדרה של המוניות המסורתיות עדיין נכונה. החזון של רשות הגבלים עסקיים הוא שוק שכל צורות התחבורה השיתופית מתקיימות לצד מוניות מסורתיות שימשיכו לתפקד". 

לינק לשידור הדיון בכנסת:

 http://main.knesset.gov.il/Activity/committees/Pages/AllCommitteesBroadcast.aspx?TopicID=11854

במקביל לישיבה בועדת המדע והטכנולוגיה התקיים דיון בועדת הכלכלה, בראשות ח"כ איתן כבל, בנושא הפרק בחוק ההסדרים העוסק בשירות נסיעות שיתופיות במוניות, לפיו נהגי מוניות "ספיישל" יוכלו לקחת נוסעים שונים ליעדים שונים במסלול הנסיעה, כאשר כל נוסע משלם בנפרד.

עו"ד יונתן צויקל, המרכז את הנושא ברשות, אמר במהלך הדיון (החל מדקה 46:54 בלינק):

"אנחנו חושבים שהצעת החוק הזאת היא צעד נכון, אנחנו כמובן מברכים על הצעד, זה צעד נכון לכיוון תחבורה שיתופית. אבל יש עוד הרבה מאוד צעדים שצריך לעשות. הממונה תומכת בפתיחה משמעותית הרבה יותר של השוק לתחרות וגם בהפחתה של נטל הרגולציה שקיים על נהגי המוניות היום.

אני רוצה להתייחס ברשותכם להצעת החוק. יש לנו הערה אחת. לפי הנוסח כיום רק מונית ספיישל תעניק את השירות, והשאלה היא למה. אנחנו מבקשים להחיל את ההסדר גם על מוניות גדולות יותר. דוגמת זוטובוסים".

 

 

 

http://main.knesset.gov.il/Activity/committees/Pages/AllCommitteesBroadcast.aspx?TopicID=11825

 

הממונה קוראת להקים צוות ממשלתי לקידום תחבורה שיתופית בישראל

במהלך חודש אוגוסט פנתה הממונה למשרד התחבורה בקריאה להקים צוות ממשלתי משותף, בשיתוף משרדי התחבורה והאוצר, לקידום תחבורה שיתופית בישראל. הפניה למשרד התחבורה נעשתה לאחר עבודה פנימית שנעשתה בתוך הרשות על ידי צוות חשיבה אותו הקימה הממונה.

הרגולציה הקיימת בתחום התחבורה מונעת כניסת שירותי מוניות מתקדמים ומבוססי טכנולוגיה המקשרים בין נוסעים לבין נהגים פרטיים המבקשים להציע את שירותיהם, כך עולה מבדיקה שערכה רשות הגבלים עסקיים בחודשים האחרונים. כניסת אמצעי תחבורה נוספים מגדילה את אפשרויות הבחירה הניצבות בפני הצרכן, ותאפשר פיתוח חלופה זמינה ונוחה של תחבורה ציבורית.

בפניית הממונה למשרד התחבורה נכתב: "אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו או יעכבו את שינוי מדיניות הרגולציה הקיימת, לצורך פתיחה של ענף התחבורה לתחרות חופשית, והטמעה של טכנולוגיות מודרניות אשר מביאות איתן בבירור רווחה משקית גדולה".

רשות ההגבלים הציגה את עיקרי הממצאים בפני משרד התחבורה, והדגישה את המסקנה המתבקשת - יש להסיר את החסמים העומדים בפני הטמעת אמצעי תחבורה שיתופית ובאותה העת להפחית במידה ניכרת גם את נטל הרגולציה הקיים על המוניות המסורתיות, עד למינימום ההכרחי.

אחת הבעיות שרשות ההגבלים הצביעה עליהן במסגרת הפניה למשרד התחבורה היתה הרגולציה שמגבילה את  הגדלת כמות המוניות, אל מול הביקוש ההולך וגובר. לדוגמא, הרשות לא מצאה כל הצדקה כלכלית לכך שאגרת רישיון מונית תעמוד על סכום של כ-  240 אלף שקל.  תשלום זה מונע כניסה של נהגי מוניות  חדשים. מעבר לכך, כיום מוטלות על נהגי המוניות דרישות רגולטוריות מיושנות ומיותרות (ראו בתרשים מעלה). החלופות הטכנולוגיות שמציעים שירותי המוניות המתקדמים מציבים בפני הרגולטור הזדמנות לבחון, האם הדרישות הרגולטוריות שמוטלות על שוק המוניות המסורתי עדיין נחוצות או שהפכו בחלוף השנים ועם התקדמות הטכנולוגיה למיותרות.

הגרף הבא מראה, כי בעוד מספר המוניות גדל בין השנים 1952 ל-2014 פי 2.4 כמות כלי הרכב הפרטיים גדלה פי 45. הכנסת שירותי מונית מתקדמים צפויה להעניק פתרון לביקוש לנסיעות פרטיות במוניות באמצעות הגדלת ההיצע ומגוון השירותים עבור הצרכנים.