רשות התחרות

קישורים מהירים

מהלך לפתיחת ענף כרטיסי האשראי לתחרות

 

המצב כיום: הריכוזיות בתחום כרטיסי האשראי

 

הדרך לפתרון: הורדת המכשולים בדרך לכניסת מתחרים

 

 

התוצאה הצפויה: יצירת תנאים לכניסת מנפיקים וסולקים חדשים בקיץ 2015

 

 

 

 

 

שאלות ותשובות

 

ש: מהו מנפיק ומהו סולק? מה הם עושים? מה הפירוש של שב"א?

 

כדי שצרכנים יוכלו לרכוש מוצרים באמצעות כרטיסי אשראי יש צורך בתקשורת בין מספר גופים, שנקראים "מנפיקים" ו"סולקים", שחייבים לתקשר זה עם זה. כל הסולקים והמנפיקים מחוברים למערכת ממוחשבת שמאפשרת להם לתקשר אחד עם השני. המערכת הממוחשבת שייכת לחברת שב"א (= שירותי בנק אוטומטיים).

 

מנפיק = הגוף שמשווק את כרטיס האשראי לצרכנים, מחזיקי הכרטיסים, ומי שאחראי להבטיח בסופו של דבר את התשלום עבור הקניה של המוצרים והשירותים על ידי מחזיק הכרטיס. המנפיק אחראי לכך שאם הצרכן "מגהץ" סכום מסויים בחנות, אז הסכום הזה אכן ישולם בסופו של דבר לחנות.

 

סולק = הגוף שאחראי לגבות את הכסף מהמנפיק ולהעביר אותו לבית העסק -- לחנות שבה קנה הצרכן. הסולק אחראי על הקשר עם בית העסק, ועל העברת התשלומים לבית העסק עבור כל העסקאות שנעשות בו בכרטיס אשראי. 

 

 

ש: מה המצב כיום ולמה בכלל צריך לשנות אותו?

 

מחזור העסקאות שמבוצע באמצעות חברות כרטיסי האשראי הוא עצום במימדיו. לצורך המחשה, בשנת 2012 מחזור השימוש בכרטיסי אשראי בישראל עמד על כ- 214 מיליארד שקל. הסכום הזה מהווה כמעט חצי (44%) מכל הצריכה הפרטית בישראל.

על כל התחום הזה שולטות שלוש חברות כרטיסי אשראי בלבד: ישראכרט לאומי קארד וכאל. שלושתן, כמו גם שב"א, בשליטת ארבעת הבנקים הגדולים: הפועלים לאומי דיסקונט והבינלאומי. ישראכרט, לאומי קארד וכאל הן גם המנפיקות של כל כרטיסי האשראי והן גם הסולקות היחידות הקיימות כיום בשוק. שב"א, שהיא בבעלות ארבעת הבנקים הגדולים, השולטים גם בשלושת חברות כרטיסי האשראי היחידות, מחזיקה את מערכת המחשוב היחידה, שבלי חיבור אליה סולקים ומנפיקים מקומיים חדשים לא יכולים להתחרות על  ליבם של בתי העסק והצרכנים.

את מערכת המחשב הזו תכננו והקימו שלושת חברות כרטיסי האשראי לפי צרכיהן בלבד, מה שחסם עד היום כניסה של מתחרים חדשים לשוק.

 

ש: מי משלם למי איזה עמלות?

 

הצרכן משלם: עמלות למי שהנפיק לו את הכרטיס; דמי כרטיס קבועים, וריבית על הלוואות. לעיתים מחזיק הכרטיס מקבל בונוסים או "נקודות" מהמנפיק.

 

הסולק משלם: עמלה צולבת (או "עמלת מנפיק") למנפיק. למעשה מדובר בתשלום שמגולגל על ידי חברות כרטיסי האשראי על בתי העסק ומהווה רצפה לעמלת הסליקה שמשלם בית העסק. 

 

בית העסק משלם: עמלת "בית עסק" לסולק. העמלה כוללת את העמלה הצולבת. עמלה זו מגולגלת בסופו של דבר, לפחות בחלקה, על ציבור הצרכנים הרוכשים בבית העסק.

 

ש: מה התכנית לשינוי המצב הקיים?

 

תכנית מפורטת שבסופה, תוך שנתיים, צפויים לרדת המכשולים לכניסה של מתחרים: המערכת הממוחשבת המשודרגת של שב"א, שתרכז את פעילות כרטיסי האשראי, תהיה פתוחה, שקופה ושוויונית, תעריפי ההתחברות יהיו מבוססים עלויות, המחיר לכניסה למערכת יהיה נמוך ומוגדר מראש (250-400 אלף שקל) ומסגרת הזמן לחיבור המתחרים החדשים קצרה מוגדרת אף היא (שלושה חודשים).

 

ש: איך המהלך הזה יעזור להוריד את המחירים ואת גובה העמלות?

 

המהלך יאפשר כניסה של מתחרים חדשים לסליקה והנפקה של כרטיסי אשראי.

תחרות מצד שחקנים חדשים יוצרת שיפור משמעותי בשירות ובמחיר כמעט בכל שוק ותחום שבהם היא קיימת. בדומה לשוק הסלולר, המטרה היא שכניסה של חברות חדשות ש"רעבות" ללקוחות חדשים – כלומר מחזיקי הכרטיסים ובתי העסק - יעניקו שירות טוב יותר במחירים נמוכים יותר, מה שיאלץ את הסולקים והמנפיקים הותיקים להוריד מחירים ולשפר את השירות בעצמם.

 

 

                                        

מעגל השימוש בכרטיס האשראי